Bovictus vil spise kirsebær med de store

Bovictus fejrer sit 25 års jubilæum med gennemgribende forandringer, der skal føre virksomheden godt ind i fremtiden. Det har betydet færre brands, skarpere profil og et tættere samarbejde med detailforretningerne. Samtidig er Villa Collection blevet virksomhedens nye trendmærke.

Bovictus fejrer sit 25 års jubilæum i 2017, og jubilæumsåret er blevet brugt til at give virksomheden et boost, der skal føre den veldrevne og velrenommerede forretning endnu mere succesfuldt ind i fremtiden. Til at styre den rejse, ansatte Bovictus for knapt halvandet år siden Steen Engelbrecht som adm. direktør. Han har en baggrund i detailbranchen, og derfor tænker han ganske naturligt samspillet mellem leverandør og detailvirksomhed ind i fremtidens forretning.

”Bovictus’ bestyrelse har haft modet til at acceptere gennemgribende forandringer, der skal føre virksomheden videre og ikke mindst udvikle den fremadrettet. Vores mission er, at det skal være lettere for vores kunder at drive en god forretning. Vi vil have en skarpere profil i forhold til forbrugerne, og vi vil styrke samarbejdet med vores forhandlere”, siger Steen Engelbrecht.

Han slår fast, at man har store ambitioner for vækst, og at man er klar til at videreudvikle Bovictus med respekt for alt det gode, der er i virksomheden i dag.

”Det kan virke lidt politisk korrekt at melde ud, at vi vil gøre det lettere for vores kunder at drive en god forretning, men det er jo rent faktisk også lidt egoistisk, for har vores forhandlere en god forretning, har vi det også”, mener Steen Engelbrecht.

Bovictus har gode produkter og gode priser. Det, firmaet nu har gang i, er at etablere skarpe forbrugerpositioner, så kunderne ved, hvad de kan forvente.

”Vi skal blive skarpere til at præsentere varerne ude i butikkerne. Detailhandlen er under pres, og de har ikke nødvendigvis tid til den gammeldags, forklarende kundeservice. Derfor skal vi hjælpe med at produkterne vises inspirerende og er selvforklarende”, lyder det.

Mærker er fjernet

I forbindelse med Bovictus Version 2.0 har man fjernet en række mærker fra markedet. 

”Tidligere var mærkerne praktisk talt kategorier. Nu samler vi alle de trendmæssige produkter under Villa Collection, et brand, der fremover vil rumme alle trendprodukterne inden for bad, køkken, living og interiør med videre. KJ vil rumme de prisrigtige produkter, og Zone fortsætter som hidtil med at være et skarpt designbrand med produkter til køkken og bad og 100 pct. egne designs. Med den opdeling, bliver det lettere for indkøberne og forbrugerne at overskue, og vi kan positionere os skarpere”.

Med den nye kollektionsopbygning er også fulgt ny webshop og nye messestande, så det hele hænger sammen, og medarbejderne hos Bovictus er også helt indstillede på forandring.

”Når man kan se en positiv udvikling i tallene, bliver alt selvfølgelig lettere. Zone har f.eks. her i foråret indeks 130 endda på baggrund af et godt forår sidste år”, fortæller Steen Engelbrecht, der tilføjer, at forandringerne også er blevet taget rigtig godt imod blandt forhandlerne. Bl.a. er man kommet ind hos Gallerie Lafayette med Villa Collection, første gang de så kollektionen.

”Så det er svært at bevare pessimismen”, siger Steen Engelbrecht med et smil.

Han lægger ikke skjul på, at målet er, at spise kirsebær med de store i branchen. 

”Vi er i dag til stede på de fleste europæiske markeder, og her er der masser af plads til at vokse. Det er i højere grad et spørgsmål om at fokusere. Derfor har vi udvalgt nogle fokusmarkeder, hvor vi nu samler vores kræfter”.

Tættere samarbejde med detail

Steen Engelbrecht understreger, at fremtiden byder på et tættere samarbejde med specialhandlen.

”Vi tror på, at samarbejde er vejen frem. Wholesale og retail er ikke modsætningsfyldt, som man ind imellem anskuer det, hvor den ene har succes på bekostning af lavere indtjening hos den anden. Vi kender detailhandlens udfordringer, og vores holdning er klart, at betragter man de to forretninger under ét, opnår man de bedste resultater. Man skal i princippet tænke, hvordan ville vi optimalt gøre det, hvis vi havde kontrol over det hele – sådan skal det gøres, og så kan vi dele kagen bagefter”.

Han tror ikke på at ”pushe” varer ud i butikkerne, hvorefter man overlader ansvaret til detailleddet. 

”Vi har udviklet ”Intelligent retail” for Zone. Det handler i princippet om, at man er sammen om at drive succesen i butikken. Det, der ikke fungerer håndteres sammen og succeserne deles vi også om, for vi skal hele tiden være et attraktivt tilbud til forhandlerne. Det gør vi ved hele tiden at have øje på bolden og justere”, siger Steen Engelbrecht, og slutter af med at afsløre, at den vision eller drøm, man stræber efter er, ”at være en reference for vores kollegaer i branchen”. 

”Det kan godt være, vi ikke når det første eller anden gang, men ambitionen for vores indsats skal være, at vi på sigt ikke bare skal gøre det godt nok, men at vi skal gøre det SÅ godt, at vi måske kan være en inspiration for andre virksomheder. Det skal ikke misforstås som arrogance, men kun ses som et udtryk for vores ambition om, at gøre tingene ordentligt.” slutter Steen Engelbrecht.  

Villa Collections fantastiske rejse

Villa Collection har netop påbegyndt en fantastisk rejse som Bovictus’ nye trendbrand. Her findes de nyeste produkter inden for living, interiør, køkken og bad, og kollektionen er allerede blevet taget rigtig godt imod. 
”Villa Collection er på en helt ny stilrejse. Meningen er, at forbrugerne her kan finde de produkter, der matcher tiden. Det betyder, at Villa Collection hele tiden er under forandring, og at forbrugere såvel som indkøbere her kan finde det nyeste inden for boligindretning”. Det fortæller Hanne Skaarup, der er commercial manager for Villa Collection.
”Vi vil vækste med brandet”, lyder det fra Hanne Skaarup, der forklarer Villa Collections nye stil som skandinavisk hygge med en snert af international trend, og med en kollektionssammensætning, der er aktuel for såvel de danske som de udenlandske indkøbere”.
Målet med det nye Villa Collection er ifølge Hanne Skaarup, at give forbrugerne et nemt valg. ”De behøver i princippet ikke at læse boligbladene for at se, hvad der rører sig, de kan se det hos Villa Collection, og de kan i hvert fald være sikre på, at køber de Villa Collection, får de noget interessant og trendy”.
Hun fortæller videre, at Villa Collection dog ikke nødvendigvis skal være ”First movers”, men ligge på det sted i markedet, hvor man kan være med til at skabe en god forretning for sine kunder.
”Og så vil der altid være enkelte produkter fra toppen af produktpyramiden – sjovere, dyrere varer, der også kan være med til at trække kunder i forretningen”.
 
Huset har haft håndværkere
For at understrege forandringen, har der også været håndværkere på Villa Collection-huset i logoet. Det er også moderniseret, og har fået et nyt udtryk.
”Brandet er så at sige blevet endevendt; ny kollektion, nyt POS materiale og nyt katalog med et nyt udtryk”.
Men rejsen er bestemt ikke slut – tværtimod er den i konstant forandring.
”Vi vil ikke have et skarpt DNA. Trenden skifter, og den vil vi have mulighed for at følge. Men selv om kollektionen skifter, vil udtrykket dog være det samme, og den slutkunde, vi henvender os til, vil også være den samme”. 
Villa Collection skal fremover sælges i interiørbutikker og større varehuse, og målet er, at butikkerne skal have en god forretning ud af det. 
Hver sæson udvælges således nogle trendtemaer med hjælp fra trendeksperter, så man sikrer, at man rammer rigtigt, og ikke mindst at man rammer de mest salgbare trends. Herefter findes produkter, det matcher trendtemaerne, så kollektionen fremstår som en helhed ude i butikkerne.

Relateret indhold

27.03.2024Designbase.dk

Det er OK at markedsføre ”PFAS-fri” og ”ikke tilsat PFAS”

27.03.2024Designbase.dk

Ambiente 2024: De bedste gaver er bæredygtige

25.03.2024Designbase.dk

Ny bestyrelse i Danske Kunsthåndværkere og Designere

25.03.2024Designbase.dk

Arkitektonisk præg

22.03.2024Designbase.dk

Fokus på bæredygtighed

19.03.2024Designbase.dk

Onlineplatforme er ansvarlige for bæredygtighedsudsagn

19.03.2024Designbase.dk

En ode til det legende design

18.03.2024Designbase.dk

Vi vil samarbejde med eksperterne

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023