Anne Black: Keramik og social bæredygtighed

Anne Black designer fine, keramiske produkter, som kombinerer minimalisme med et unik, skandinavisk islæt. Men det er ikke udelukkende skandinavisk hele vejen igennem – produkterne bliver nemlig produceret i Vietnam, hvor et samarbejde med en vietnamesisk fabrik fører en masse gode og socialt ansvarlige ting med sig.

Fra Anne Blacks sortiment af porcelænsprodukter..

Anne Black er, trods det engelskklingende efternavn, en dansk virksomhed, som designer de fineste keramiske produkter. Sortimentet strækker sig fra smykker henover diverse service, vaser og urtepotter til greb, knager og borde – alt sammen i porcelæn.

I 2005 indledte Anne Black et samarbejde med en vietnamesisk fabrik, hvor mange af produkterne nu bliver produceret. Samarbejdet har bl.a. ført en masse arbejdspladser og gode arbejdsforhold med sig, og Anne Black er nu medejer af fabrikken.

Vejen ind i keramikkens verden
Keramikeren Anne Black, som sammen med sin mand Jesper Moseholm driver virksomheden Anne Black, fik vakt sin interesse for kunst og keramik på Rudolf Steiner-skolen. Her var kunstneriske og håndværksmæssige fag en stor del af Annes daglige skolegang.

”Da jeg lavede min afsluttende årsopgave om kinesisk kunst, og i den forbindelse var i et længere praktikophold hos en keramiker, blev jeg solgt. Jeg måtte bare gå videre den vej, og jeg besluttede mig derfor for at søge ind på Kunsthåndværkerskolen”, fortæller Anne Black om sin vej ind i keramikkens forunderlige verden.

På Kunsthåndværkerskolen var der dog ikke de højeste forventninger – hverken fra Anne Blacks eller undervisernes side:

”Under hele min uddannelse lå det mellem linjerne, at det fag, jeg havde valgt, ikke var et fag, man skulle forvente sig at kunne leve af. Jeg havde nok regnet med, at jeg ville få arbejde i et koldt værksted og så skulle have et andet deltidsjob ved siden af”.

Men sådan skulle det slet ikke gå. Nu står den dygtige keramiker nemlig med sin egen virksomhed, som beskæftiger omkring 50 medarbejdere i Vietnam, og som har værksted på Vesterbro samt galleri og butik på Gammel Kongevej.

En levevej for mange parter
”Det er lykkedes i samarbejde med Jesper at skabe en levevej. Ikke blot for os og vores lille familie, men også for en hel flok vietnamesiske familier. Vi har skabt nogle arbejdspladser for disse vietnamesere, hvor de har gode arbejdsforhold, fine lønninger og et godt arbejdsmiljø. Og det er vi selvfølgelig meget glade for og stolte af”, fortæller Anne Black om samarbejdet.

Det vietnamesiske samarbejde startede med, at Anne og Jesper havde hørt om en lille landsby i Vietnam, hvor de producerer keramik i hånden.

”Vi tænkte derfor, at det kunne være, vi skulle prøve Vietnam, da vores tidligere producent i Tjekkiet ikke kunne følge med, og da det var svært at finde andre producenter til hånddrejet porcelæn i Europa. Ambassaden i Hanoi hjalp os med at finde nogle mulige samarbejdspartnere, og efter noget research valgte vi den virksomhed, som vi mente, vi bedst kunne arbejde sammen med”, fortæller Jesper, Annes mand, om det vietnamesiske samarbejde.

Efterfølgende tog tingene fart, og et Danida-projekt blev samtidig stablet på benene i samarbejde med den vietnamesiske virksomhed.

”Danida-projekter er meget fordelagtige, da man arbejder med tekniske ting, men man arbejder også med arbejdsmiljø og bløde værdier. Det er noget, mange flere burde gøre sig i”, forklarer Jesper og fortsætter:

”Det har givet os mulighed for at lave en social bæredygtig sourcing, hvor vi kan sikre, at forholdene på fabrikken er rigtig gode og langt bedre end andre steder i Vietnam. På mange af de omkringliggende fabrikker er forholdene ikke gode for medarbejderne, hvilket i høj grad skyldes manglende viden om arbejdsmiljø og manglende ressourcer til at investere i dette”.

Efter samarbejdet blev en realitet, rejste Anne og Jesper mange gange til Vietnam for at oplære de lokale håndværkere i Annes teknikker og produkternes kvalitet. Alle produkter laves nemlig i hånden, og det er derfor meget vigtigt, at medarbejderne ved, hvad de gør for at sikre de bedste produkter i Anne Blacks ånd.

Anne og Jesper rejser stadig dertil flere gange årligt for at undervise medarbejderne i nye produkter og for at vedligeholde relationen til medarbejderne og Mrs. Hang, der er direktør på fabrikken, som hun nu ejer sammen med Anne Black.

Inspiration og potentiale
Ifølge Anne Black finder hun inspiration til nye produkter i hverdagen og i sine arbejdsprocesser. Derudover får hun nye idéer som en naturlig forlængelse af noget, der allerede eksisterer i sortimentet.

”Jeg har mit værksted på Vesterbrogade, hvor jeg kan fremstille prototyper og modeller. Når jeg så har en idé om, hvilket resultat der gerne skal bringes til veje, beder jeg mine kollegaer i Vietnam om at lave prøver”, fortæller Anne om arbejdsprocessen og samarbejdet med vietnameserne.

Ifølge Jesper, som har arbejdet sammen med Anne siden 2002, er Danmark det primære marked for Anne Black, men at der også er et godt potentiale i udlandet ses ofte på de henvendelser, virksomheden modtager:

”Der er i lige så høj grad mulighed for at sælge produkterne i udlandet. For Anne har det betydet, at hun har været på en del ture til eksempelvis Korea og Japan, hvor der begge steder er interesse for hendes porcelæn”, lyder det.

Senest har Anne Black i juli 2016 haft en udstilling i Isetan i Tokyo, som er det mest eksklusive stormagasin i Japan. Her lavede hun en række produkter specielt til Isetan, efter de havde henvendt sig til hende.

”Forbindelsen mellem de asiatiske lande og Anne Black har flere forklaringer, men den primære er måske, at Anne selv er kraftigt inspireret af håndværkstraditionerne i disse lande og derfor også udtrykker sig på en måde, som de kan forbinde sig til. Interessen for Skandinavisk design er helt sikkert en anden vigtig grund. Og kigger man på de nære markeder, så er kombinationen af kunsthåndværk og social ansvarlighed måske en kombination, som på sigt kan åbne flere døre for Anne Black”, siger Jesper Moseholm.

Problematikken om kopier
I foråret 2016 kom Anne Black pludselig bredt ud i de Danske medier, da hun brugte sin Facebook-profil til at gøre opmærksom på kopiproblematikken med udgangspunkt i en Netto-kopisag.

Hun lagde en video på Facebook, som i skrivende stund har haft tæt på en million visninger.

”Sagen med Netto er en klassisk sag om kopivarer, men sagen fik ekstra opmærksomhed, fordi Annes Facebook-video gik viralt. Selve kopisagen kører nu i retssystemet, og det kan tage noget tid, inden den bliver afgjort”, fortæller Jesper Moseholm, som fortsætter:

”Forhåbentlig har den opmærksomhed, sagen fik, haft en effekt, så de, der fremstiller kopier, er mere påpasselige med at undgå dette fremover”.

Jesper Moseholm kan samtidig konstatere, at Nettos salg har haft negative konsekvenser for salget af Anne Black.

Anne Black i fremtiden
Det er helt tydeligt, at Anne Black går meget op i socialt ansvar og bæredygtighed. Det er også aspekter, som kommer til at fylde meget i virksomhedens fremtid:

”Først og fremmest skal vi blive bedre til at tage en dag ad gangen. Men derudover skal vi også bidrage til, at verden bliver bedre til at producere og forbruge langsomt, så vi ikke løber os selv over ende og drukner i affald”, fortæller Anne.

Den sociale ansvarlighed fylder altså meget for virksomheden med de keramiske produkter, og Annes bøn er, at der for fremtiden skabes produkter, som er fremstillet med omhu og umage:

”Verden har brug for smukke ting, som man skal og vil passe på, og som derfor kan holde længe”, lyder det afsluttende.

Relateret indhold

27.03.2024Designbase.dk

Det er OK at markedsføre ”PFAS-fri” og ”ikke tilsat PFAS”

27.03.2024Designbase.dk

Ambiente 2024: De bedste gaver er bæredygtige

25.03.2024Designbase.dk

Ny bestyrelse i Danske Kunsthåndværkere og Designere

25.03.2024Designbase.dk

Arkitektonisk præg

22.03.2024Designbase.dk

Fokus på bæredygtighed

19.03.2024Designbase.dk

Onlineplatforme er ansvarlige for bæredygtighedsudsagn

19.03.2024Designbase.dk

En ode til det legende design

18.03.2024Designbase.dk

Vi vil samarbejde med eksperterne

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023