5 hurtige til Bettina Kross Larsen, Inspiration, Kolding Storcenter
Ordningen Grøn Butik dækker over et landsdækkende netværk af butikker, som arbejder med løbende miljø- og energiforbedring af den daglige drift af butikken. En af de butikker, der har valgt at gøre en frivillig indsats på miljø- og energiområdet, er Inspiration i Kolding Storcenter. designbase har talt med butikschef Bettina Kross Larsen.
Hvad indebærer det at være en såkaldt Grøn Butik for Jer?
Ordningen indebærer, at vi løbende sætter fokus på miljø og energi i forbindelse med butikkens drift og varesortiment. Vi prøver altså at være mere miljøbevidste internt i butikken, men også udadtil. Det tager dog lang tid at lære at tænke hundrede procent miljørigtigt, og vi har stadig lidt vej igen, men vi bestræber os virkelig på at tænke mere over, hvad vi til dagligt gør og bruger af ting i butikken.
Hvilke indsatsområder har I valgt at fokusere på i forhold til kunden?
Helt konkret har vi valgt at prøve at skære ned i antallet af uddelte plasticposer. Vi ved godt, at vores plasticposer ikke er de mest miljøvenlige, og derfor har vi gjort det til en fast vane at spørge kunderne, om de overhovedet har behov for en pose, når handler hos os. Derudover har vi sat fokus på vores indpakning, hvor vi søger at minimere brugen af både pap, bånd og tape.
Hvilke indsatsområder har I valgt at fokusere på internt i butikken?
De fleste ændringer er sket internt i butikken. Vi køber blandt andet rengøringsmidler, toiletpapir og køkkenruller fra det miljøvenlige mærke Grøn Linie, og så har vi lavet en aftale med vores leverandører om, at de skal sende os vores fakturaer på mail i stedet for på papir, så vi kan undgå alt det papirspild. Derudover genbruger vi de skilte, der har stået i butikken, som bestillingssedler eller notespapir i stedet for at smide dem ud, og så er vi meget opmærksomme på og dygtige til at slukke for computere og lys, når vi går hjem hver dag. Alle disse ting er efterhånden blevet en naturlig del af butikkens drift.
Hvordan lader I kunderne vide, at I er en del af Grøn Butik-ordningen?
Vi skilter med, at vi er en Grøn Butik ude i butikken, og så kan interesserede jo også finde listen over Grønne Butikker på Kolding Kommunes hjemmeside. Derudover deltager De Grønne Butikker i en årlig Grøn Butik-kampagne, og så er der også hvert år lokale kampagner eller happenings med fokus på synlighed af De Grønne Butikker. De kampagner, vi har været en del af indtil videre, har været succesfulde, men jeg ønsker stadig, at De Grønne Butikker kan gøres mere synlige i bybille-det og på de sociale medier. Derudover vil det være dejligt, hvis flere butikker i Kolding Storcenter bliver en del af ordningen, så hele centeret kan være grønt.
Hvorfor mener I, at denne ordning er vigtig at være en del af?
Det er vigtigt, at vi tænker på miljøet og på vores efterkommere. Jeg mener, at vi har et ansvar over for vores samfund og miljø, som man bliver nødt til at handle på. Jeg tror, at det betyder noget for de kunder, der går op i bæredygtighed, men der er desværre også mange kunder, der ikke er så opmærksomme på miljøet. Derfor ville jeg også ønske, at flere butikker ville være en del af ordningen, så vi kan være en større gruppe, der sætter fokus på bæredygtighed sammen.